torsdag 18. august 2011

Punta Cana, Pitbull, Calvin Harris, Skoleuniform

Safely returned fra Bavaro, Punta Cana. Flott hotell og sånt da, våkne om morgenen, legge seg i solen i et av de mange bassengene, gratis i baren(seff). Helt rolig frem til ellevetiden da en haug Gringos (Americans eller look-alike american) begynte med Aerobics i bassenget. Som AFS student var jeg nysgjerrig, men holdt meg likevel godt plantet i vannkanten med colaen i hånda.

Etter en kort time med sprellende amerikanere doing their thing, tok Bruno, Felipe og moi på oss en dykkervest (skikkelig stuff, tank og alt) med snorklebriller og dykket i bassenget. "Take five minutes in the pool, if you like it we'll go into the sea" sa dem. Kostet ikke mange dollarene, men jeg tok ansvar, hehe. Dykking er kult og er definitivt et sertifikat jeg skal ta, men fem minutter i et basseng er aldri nok til å dykke ute i havet. Tok en raincheck på den, og vi prøvde ut det karibiske hav. Det holdt rundt 30 grader, drit chill. Men etter et par sekunder hadde vi ti fisk hver som angrep oss fra alle kanter, og når en lirker seg inn i badeshortsen var det på tide å gå opp gitt.

På veien til og fra Punta Cana (4 timer i bil) var det utrolig tydelig å se forskjellene her i landet. Jeg har sett både rikdom og fattigdom før, men aldri så tett inni hverandre. Skikkelig slumområde, mennesker uten armer eller ben selger sine egne skosåler for å overleve, 2 min senere ser du det største huset du kan tenke deg, skamklipt plen og tjenere løpe rundt hele tiden. Den materielle forskjellen var stor, men den forskjellen som var enda større var forskjellen på folkene. Det var fascinerende å se hvor lykkelige de fattigste var, kontra de rikeste. Tror vi har mye å lære fra de som ikke har noe, da de setter pris på ting så mye mer enn hva vi gjør. Men det står i skolebøkene, dere får lese mer der lehom.

Planene fremover. Ettersom det står skoleuniform i overskriften betyr det at jeg har fått skoleplass!! Bærer stolt Mundo Maria Montesorri emblemet på brystet, med svarte bukser (nope, ingen shorts. Til og med gym i bukse, skal bli varmt tror jeg..) og svarte sokker. De er strenge på alt med uniformen, til og med håret skal være kort. Gym i denne tempen blir utfordrende, men ikke like mye som fransk. Jepp, skal undervises i fransk - på spansk. Men, som en vis mann en gang sa: Den eneste feilen er ikke å prøve lenger. Prøver å ta ting på strak arm, så skal det nok gå fint skal du se. Glemte å si at skolen begynner 25. Aug, gleder meg litt da.

Videre har jeg blitt fortalt at Deadmau5, Pitbull, Enrique Iglesias, The Killers, Britney Spears, Calvin Harris og Akon kommer en tur og skal ha hver sine konserter, så nok å glede seg til antar jeg. Først ut er Pitbull og Enrique Iglesias, fulgt av Calvin Harris og brors (Felipe) avreise til Deutchland.


Nå til dere som tenker på utveksling. Om det er dette året eller neste, eller noe dere drømmer om i fremtiden;
"Det vanskeligste skrittet på enhver reise er det første" - søknaden(hehe). Kom deg gjennom den, intervjuet og alt stress, så skal jeg love deg at du ikke vil angre. Utveksling kan kanskje virke skummelt, og et altfor stort steg å ta når du bare er 16/17 år. Men lurer du på om du er typen, eller om du vil, kast deg ut i det. Hva har du å tape? Hjemlengsel vokser du av deg, blir det for mye tar du bare en tidligere billett hjem. Hva du har å vinne på ett år ute er så veldig mye mer enn hva du har å tape. Og tenk stort. Lær deg ett nytt språk, mandarin, spansk eller zwahili for den saks skyld. Språket sitter etter et par måneder, tro meg. Det er når du reiser at du klarer å se på Norge fra et helt annet perspektiv, og hva jeg har sett er at vi er altfor kalde og lukket overfor ukjente. Uansett hvor du drar i verden, språkløs eller ikke så får du deg venner, kjapt.

Det var mine ord for kvelden,
god natt/buenas noches eller god morgen eller hva enn det er der hjemme!

Forresten, jeg glemte kabel fra kameraet til PCen, så bilder kommer når pakken fra Norge kommer. Bildene fra forrige post er derfor ikke mine (busted), så stor takk til Maja Thompson (fellow AFS Norge student her i DR).

peace

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar