søndag 30. oktober 2011

2208

Det er mange timer det. 2208 timer - 132480 sekunder. Så lenge har jeg vært her. Eller lettere sagt, 3 måneder er DOWN! Som dere allerede vet, som kanskje hvert eneste innlegg hittil har handlet om, så aner jeg ikke hvor tiden er blitt av. Skal derfor ikke gå noe særlig inn på det, men heller inn på hva denne vikingen har brukt tiden sin på her nede i solfylte karibien.

Kan vel starte med begynnelsen av måneden da. Jeg er Senior på skolen, som da vil si at alle har graduación i slutten av året. Hver skole har sitt eget navn for oss seniors, noe som vi velger selv. Minner mye om russeopplegget vi har i Norge. Vi brukte ca 2 uker på innbetaling, finne navn, lage tskjorter også videre, også videre. 14. oktober var det da avdukning(norsken min rustner, sorry for det) av navn. Vi dro alle til en venns hus, hvor vi fikk t-skjortene. Alle hadde navnet/kallenavnet sitt bakpå, hvor jeg da har navnet "El Rubio" bakpå(blondie). Anyways, vi gikk alle ut av huset, og fikk øye på bilen som skulle frakte oss til skolen. Det var vel mer en pick up truck, men svæære høyttalere bak. Vi klamret oss alle rundt bilen, med en kompis fra klassen kjøre en 4-hjuling foran for å lede vei. Vi satte på høy musikk, med gutta på taket med mikrofoner og skikkelig liv. Vi kom til skolen, hvor alle 200 elevene sto på fotballbanen. Jentene i klassen dro av en dans, og når lærerene ble med gikk det i alle fall opp for meg at jeg ikke var hjemme i Norge. Det ble holdt taler, vi ropte CYGNUS on the top of our lungs, og det var skikkelig liv. Cygnus '12 er forresten navnet vårt, betydningen aner jeg ikke hva er, men hey; det klinger bra i alle fall!!





På vei til skolen



God-blikket, God-håret

CYGNUS '12

Et par uker gikk med skole, lekser og trening, og det var på tide med en aldri så liten skoletur. Forrige fredag(21. okt) satte vi oss på en buss fra hovedstaden og innover i landet. Etter en to timers busstur befant vi oss i fjellene av Jarabacoa. Gutta og jentene fordelte seg på hvert sitt rom, la fra seg bagasje og så var det forings-tid. Selvfølgelig tradisjonell bønner, ris og kylling mat, helt greit det. Hovedmålet med oppoholdet var å "se seg innenfra", derfor fulgte selvfølgelig et helt sett med aktiviteter. De viste seg å være morsomme, vi lo og snakket i ett kjør og jeg var skikkelig fornøyd med opplegget. Plutselig sier de at vi skal ta på badebukser og stelle oss ved inngangen av "ranchen". Det var tid for RAFTING. 

Våtdrakter, hjelmer og årer ble delt ut, og vi satte oss i en svær bil. Jeg må vel innrømme jeg hadde litt noia når jeg satt der, og så på elven ved siden av veien med vannfall på 5 meter, ned på steinete underlag. Vi gikk igjennom kommandoer, som "padle forover", "sett dere ned", "padle bakover". 20 minutter med det, og det var på tide å komme seg uti. Alt i alt var det 40 min konstant adrenalin rush, med et par rolige pauser. 

Da vi kom tilbake til campen var det rett på neste aktivitet, som gikk ut på å snakke om "Hva har jeg?", "Hvor vil jeg?" osv osv. Før jeg dro hit på utveksling, hadde jeg bare dette året i hodet. Jeg hadde aldri tenkt videre enn dette året, og jeg hadde vel helt glemt det selv i løpet av disse tre månedene. Men jeg fikk endelig muligheten på campen til å tenke virkelig hva jeg vil, hvordan jeg skal få det til og andre ambisjoner. Jeg er tydelig fascinert av språk, nye land med nye kulturer og helt nye opplevelser, og jeg er sikker på at det er noe jeg fortsette med etter dette året. Tilbake til nåtid - vi bygde et svært bål og vi satt alle rundt bålet med varm kakao (unntatt meg da, laktose intoleranse ftw), minnet veldig om turer med Risenga. Uansett, vi snakket alle om hvordan hver enkelt kunne bidra til bedre miljø i klassen etc, tror det hjalp veldig for alle sammen. Neste dag hadde vi et par aktiviteter, også var det tid for å teste bassenget. Skikkelig chill, ettersom luften holdt 35 grader. Etter det skrev vi under på et forsikringsark, tok på oss klatreutstyr og sto ovenfor et massivt klatreannlegg. Drit gøy egentlig, skal definitivt prøves igjen.

Både rafting og klatringen skulle være illustrasjoner av livet og valg i livet. Rafting, der alt er urolig, flere fritt fall, vondt, morsomt, farlig, og enkelte rolige etapper hvor en kan puste ut og slappe av. Klatring - der du stor overfor store utfordringer i livet, men har alltid en sikring(familie, venner osv), noen å støtte deg på. For meg var dette mer to syke adrenalinrush, mye morro og latter med venner, men de har selvfølgelig et poeng.

Samme to-timers busstur hjem, legge fra bagasje, også var det rett på en bursdagsfest med BBQ og basseng. Skikkelig travel bisk, denne typen her. Etter denne helgen fulgte "hell-week" igjen, med to-tre eksamener hver dag. Det var derfor superdeilig å avslutte den uka med SWEDISH HOUSE MAFIA på fredag!! 5000 mennesker, alle i hvert sitt kostyme - liv og røøøøre. 

De følgende tre ukene blir bare vanlig skole, lekser og trening, ingen store ting på agendaen - tror jeg. Det er det som er greia med å være utvekslingsstudent, du aner ikke noe mer enn 5 minutter frem i tid. Then again, så kan det være at det ikke har noe med å være en utvekslingsstudent, men heller det å være blant dominikanere. Det er så spontane av seg, at planlegging ikke eksisterer. Er en grunn til at jeg ikke har lært det ordet på spansk, og jeg har på følelsen det ikke er noe jeg har bruk for å lære. Nåvel, veldig deilig egentlig. Forresten, forrige helg var jeg i Trujillo sitt gamle palass(Trujillo er Dom. Rep's Hitler) i San Cristóbal. Har ingen bilder derfra, da det ikke var lov til å ta bilder(eller egentlig en fair unnskyldning for at jeg glemte kamera, tehe). Det var vel det, live strong og kos dere - det er i alle fall min plan.






 


feelin' tan





nei nei, ikke noia da







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar