onsdag 14. desember 2011

Wrestling with the blank page

Når sant skal sies, så har jeg ikke mye å fortelle dere. Jeg skriver da av to grunner:
1. fordi jeg har to eksamner i morgen, og orker ikke øve.
 Bedre å late som at jeg ikke fikk tid pga bloggingen. Fin unnskyldning. 
2. Dere er vel sultne på nye ord, kan jeg tenke meg...


Skolevis er jeg i en ganske vanskelig periode, hvor vi skal ha "tentamen" i alle fag innen 19. desember. 13 tentamner som de har presset inn på 6 dager er fascinerende fucka. Det har seg sånn at hver prøve er på 2 timer, ikke en norsk tentamen på 6 timer, heldigvis. Men vanskelig er det sikkert og visst. Herregud a, 200 sider om dominikansk historie, bøye 8 verb i fortid, nåtid og fremtid på fransk, kunne det dominikanske demokratiet inn og ut, minimun 5 filosofiske sider om en eller annen Augustin, et maleri som skal males,  woah litt av et styr. Jeg har to lyspunkter da; Jeg slipper å gjøre kjemi eksamen fordi jeg har fått over 95 % hver måned, og jeg skal til Guatemala på søndag. På mandag, altså 2 dager siden, hadde vi eksamen i spansk, som var grenseløøøst vanskelig. Jeg hadde pugget det vi fikk beskjed om, men prøven handlet om noe helt annet. Uten hverken ordbok eller notatark gikk det ganske i dass - ikke nok med det; Det er visst slik at vi får 12 spørsmål, og man skal velge bort 2 av dem. Det forsto ikke jeg før etter jeg hadde levert. Da sa læreren at hun skulle fjerne de to oppgavene jeg gjorde det best på, for å gi meg en lærepenge. Tett ubridd lism, lite fett.

I går hadde vi engelsk eksamen, ikke noe særlig vanskelig. Present tense, write a paragraph, "I have/has a dog" - den slags tøv. Noe som er noteworthy, er at på mandag kjøpte jeg, for første gang i mitt liv, en bok av egen vilje. Vet ikke hva som skjer med meg jeg, folk forandrer seg tydligvis. Dan Brown - La Conspiración ble valget, jepp du leste riktig. Spansk tittel = spansk tekst = jon er stolt = det bør du også være mor. Tjukk er den også, 669 sider. Jeg har som mål å snakke flytende spansk når jeg legger den på hylla ferdiglest, så om 609 sider skal jeg skrive et innlegg om spansken min, kanskje også slenge inn et video-blogginnlegg også, hvis ikke det blir altfor kleint. Og ja, du leste riktig igjen - jeg har lest 60 sider allerede. Sidene flyr når man sitter på taket her i sola. Blitt mindre tid til å lese til prøvene, men skitt au(stilfullt å si), jeg gidder rett og slett ikke å bruke dagene mine på å øve så mye. Stryker jeg så stryker jeg, er ikke værre enn det.


Stygg som den er, så ligger Cívica boka og stirrer på meg, venter på bli lest med engasjement. Ved siden av fransk boka, og ved siden av den igjen ligger historieboka. møkk


Bilder fra året ligger på her, link til bloggen til tvillingbroren min i Sør-Afrika ligger her.


Chau, adios, hasta luego, nos vemos, hablamos, cuidate etc.,

Jon "el vikingo" Solnør


4 kommentarer:

  1. Hei Jon!

    Det er artig å lese bloggen din om eksamen og forberedelser! Håper den spanske boka smiler mot deg der den ligger og liksom inviterer deg til å lese den!

    Hilsen Agnar

    SvarSlett
  2. og lykke til med tentamen og god tur til Guatemala!

    SvarSlett
  3. Takk takk, onkel! Håper alt står til med deg!!

    SvarSlett
  4. Hei igjen, takk, alt står bra til!

    SvarSlett